9 januari 2012

7 Knep för att dryga ut en skoluppsats

1. Besvara frågorna genom att upprepa den.
Du vinner: 1-5 rader beroende på din fantasifullhut och längden på frågorna.
Tex: Nämn tre av de bakomliggande orsakerna till den franska revolutionen år 1789.
Svar: I Frankrike pågick under det sena 1700-talet en osäker tid som vi senare kom att kalla den franska revolutionen. Som så många andra revolutioner fanns det flera orsaker till att det hände. Här nedan följer en lista över de tresom, enligt min blygsamma mening, gestaltade de viktigaste händelseförloppen som orsakade just denna revolution, som av vissa kallas den viktigaste i vår hitoria*
Se!
På dessa tre långa meningar har du i stort sett bara upprepat allt läraren sa, fast på ett mycket övertygande proffessionellt sätt. You´re welcome..

2. Byt rad.
Du vinner: varierar lite grann, men har du tur så blir texten dubbelt så lång.
Detta knep är kanske det mest idiotiska genialiska.
Det var inte min egen idé.
Men jag önskar att det hade varit det.
Jag lärde mig det av en kompis på gymnasiet som använde sig av detta knep regelbundet.
Man trycker helt enkelt enter efter varje mening.
Hoppar till nästa rad alltså.
Speler ingen roll om meningen är super lång och odrägligt omständig.
Eller superkort.
Smart va?
Svar:
Ja.

3. Varför inte pröva att skriva i teckenstorlek 80? Lärarna märker det aaaaaldrig...   .

4. Dubbelt radavstånd=klassikern vi alla testat.
Du vinner: Texten blir dubbelt, alternativt tredubbelt så lång.

Detta är kanske den allra smartaste tekniken på denna lista och något som är väl värt

att prova. Lärarna på vissa skolor FÖREDRAR faktiskt att man skriver med dubbelt


radavstånd för det gör det lättare för dom att skriva sina små rättningskommentarer


under din text. Men de kanske inte räknade med tredubbelt radavstånd...












....eller trettondubbelt?

5. "råka" upprepa ett stycke.
Det här knepet måste användas med stor försiktighet för om stycket du upprepar är längre än fem rader verkar det väldigt misstänkt. Och använd det här knepet endast EN gång per rapport. På det sättet kommer du undan med det och läraren tror att du bara "råkat" kopiera din egen text. Det här knepet måste användas med stor försiktighet för om stycket du upprepar är längre än fem rader verkar det väldigt misstänkt. Och använd det här knepet endast EN gång per rapport. På det sättet kommer du undan med det och läraren tror att du bara "råkat" kopiera din egen text.

6. Lär dig svåra långa ord.
Du vinner: endast några bokstäver mer, MEN läraren kommer att tycka att att du är en mycket intelligent person och ge dig högre betyg av bara farten. Tips på svårt långt ord:
Hyponeurikostiskadiafragmakontravibrationer = Hicka (Tack suss)
Indoktrinera = hjärntvätt
Kalmera= lugna
Forna Sovjetunionen = Ryssland (ok. Det är väl inte så svååååårt ord...)

7.  Infoga bild.
Du vinner: Åtminstone en sida, beroende på hur väl du hantarer den här tekniken.
Funkar inget annat så är det bara att gå in på google och fixa fram några bilder att akkompanjera ditt mästerverk. ett tips är att hellre använda fler små bilder, än en mega bild som täcker en hel sida. Det kan hända att läraren genomskådar dig annars.


*Den sista meningen är smart att använda sig av om du går i gymnasiet eller lägre klasser som högstadiet. Du behöver alltså inte ha hört något alls om sagda revolution/konstverk/president/krig, för att få kalla det det viktigaste i vår historia. Varför? Jo, det faktum att din lärare valt att låta er göra en rapport om det MÅSTE betyda att det är viktigt.
Varning för att förlita er på den här tekniken på universitetet dock.
Där får ni göra rapporter om helt oviktiga saker.
hehe.
plus att de skärper källkritiken vid det laget och troligtvis ber dig hänvisa till alla källor oavsett om du bara skrivit ett påstående i början av texten där det står "detta är min rapport om revolutionen"
-Vad menar du med att detta är en rapport? Vem påstår det? Liknar det inte mer en avhandling? Finns det någon speciell anledning för att du valde att kalla det en rapport istället? Har du något som kan backa upp det faktum att du påstår att det är DU som skrivit det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar